» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

جنگ الفاظ یا مفاهیم

 

الفاظ محمل هایی هستند که مفاهیم را با خود حمل می کنند البته گاهی استفاده کننده از الفاظ به دلیل نا آگاهی از بار مفهومی که آن الفاظ آنها را حمل می کنند در استفاده از کلمات سهل انگاری می کنند و ایشان را بجای یکدیگر بکار می برند.  لیکن وقتی کسی که جامعه وی را کارشناس و صاحب نظر می داند از الفاظ خاصی در موضوعی ویژه استفاده می کند و وقتی استفاده از لفظی در بین جریانی متداول و رایج شود موضوع کاملا متفاوت خواهد بود . یکی از واژگانی که برخی شخصیت ها و و طیف های سیاسی از آنها استفاده می کنند و اتفاقا این استفاده از روی غفلت و یا تغافل و مسامحه هم نیست , عباراتی مانند ((انقلاب ۵۷)) و ((جنگ۸ساله)) و.. است. بدنیست تا مختصری در باره این عبارات سخن بگوییم .

 اگر انقلاب را انقلاب ۵۷ بنامیم . در واقع این کار تلاش برای این است که اسلامیت را از انقلاب بزداییم که حاصل آن می شود عدم نگاه انقلابی به اسلام که در آن  تفکر چپ غلبه پیدا کرده و محوریت پیدا می کند  سخنی که چپ ها منافقین و.. به عنوان شاه بیت برخی مواضعشان از آن استفاده می کنند و آن انقلابی نبودن اسلام و در مقابل انقلابی بودن جریان چپ است که انقلاب را به سرنجام رسانده است و مذهبی ها فقط انقلابی را که در آن نقش محوری نداشته اند را دزدیده اند .

 اما کلید واژه ی مناقشه برانگیز دیگر  عبارت  »جنگ۸ساله« « جنگ تحمیلی »است که این عبارات همچون عبارت قبلی در راستای اسلامیت زدایی  از پدیده ای به نام دفاع است. دفاعی که بن مایه ی آن چیزی جز شعارهای اسلامی و مذهبی نبود تقدس زدایی از جبهه ها می تواند علل و نیز پیامد های مختلفی داشته باشد.

 در مصاحبه دکتر ابراهیم یزدی و حسین دهباشی می بینیم که ایشان صراحتا علت آغاز جنگ را تحریکات ایران علیه صدام می داند و برای آن  دلایلی را نیز ذکر می کند مثلا فعالیت های رادیویی ایران علیه صدام . که البته چنین تحریکات رادیویی  بعید است بتواند آتش جنگی را بیفروزد که زمان آن و نیز حجم آن موجب شده که در سده حاضر کم سابقه یا بی سابقه باشد .

استفاده از عبارت((جنگ۸ساله)) و امثال آن در مطلب منتشر شده از آقای بهزاد نبوی در شماره ۵۱ مجله مهر نامه نیز دیده می شود. و دکتر صادق زیبا کلام نیز مقدس بودن جنگ را عاملی می داند که مانع از بررسی های علمی آن می شود. و شاید نتیجه بررسی های علمی همان باشد که دکتر ابراهیم یزدی گفته است وآن چیزی جز این نیست که ما تحریک کننده عراق به حمله بودیم ،که اگر نتیجه علمی این باشد ما مقصر این جنگ هستیم. البته این دستاورد با قطعنامه ی سازمان ملل نیز همخوانی ندارد .

 اما دستاورد های مقدس نبودن دفاع ۸ ساله ملت ایران در مقابل بلوک شرق و غرب تضعیف گفتمان انقلابی گری با دیدگاه اسلامی است زیرا این دفاع مقدس به عنوان اقیانوس بیکرانی از تجارب ملی و مذهبی عاملی است که می تواند جوانان دهه های دور از آن روزهای سراسر رشادت را به ارزش هایی که گذشتگانشان برای آنها فداکاری کردند وفادار نگه دارد که شاید یکی از آنها ، وفاداری به خاک و سرخم نکردن مقابل قدرت های زور گوی بین المللی باشد. زیرا به قول اهل فن( بهترین دلیل برای امکان یک شی وقوع آن است) و ملت ایران به اتکا به مقدسات خود توانسته هجمه ی ناجوانمردانه ای که جهانیان ضد استقلالشان پی ریخته بودند را عقب برانند. پس بازهم می توان برای تحقق آرمان ایران مستقل و مقتدر به آموزه های دفاع مقدس استناد و مراجعه کرد. فرهنگی که امروز نیز با دفاع از ایران و ایرانی در کیلومتر ها دورتر مانند خونی حیاتبخش در رگ و پی این کشور جاری است. آنچه گفته شدمختصری بود از اثرات دفاع مقدس ایرانیان از آب خاک و اعتقادات خود این جنگ اثرات تربیتی فراوانی دارد که یکی از آنها اردو های راهیان نور است که برای خیلی ها سر منشا تغیرات بنیادین شده است. و نیز اردو های جهادی که که به تاسی از همان گفتمان جهاد و دفاع مقدس, جوانان  و پیران را به عرصه کار بی چشم داشت برای محرومینی که عده ای فقط شعار حمایت از آنها را سر می دهند می کشاند.

پس جنگ جنگ الفاظ نیست بلکه چالشی برروی مفاهیمی بنیادین است که دشمن سعی دارد آنها را با واژه گزینی و مرحله به مرحله جایگزین ارزش های حقیقی مردم ایران نماید.

از افراد دور از مسئولیت اینگونه سخنان بعید نیست زیرا ایشان شاید برای منافع زودگذر دنیایی خود طرفی از دفاع مقدس مردم ایران نبسته  باشند هرچند ایشان نیز امنیت و غرور ملی _البته اگر برایشان مهم باشد_ را از این رهگذر دارند ولی از منتخب مردم در ام القرای جهان اسلام سخنانی از آن دست معنایی خاص دارد .

تفاوتی که میان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وجود دارد تفاوتی است که شاید لبیرال ها از درک آن عاجز باشند در اینکه جنگ از لحاظ مادی تحمیلی بود مورد شک نیست لیکن دفاع مقدس مطلبی امری که مربوط به بعد مادی داستان نمی شود زیرا تقدس امری ماورایی است پس  هر جنگی مذموم نیست زیرا برخی از جنگ ها جهاد هستند و هر دفاعی هم پسندیده نیست زیرا برخی دفاع ها دفاع از امری نامشروع هستند. لیکن دفاع مقدس در مقابل جنگی تحمیلی به معنای این است که مردمی در مقابل عملی نامشروع،  بنا بر موازین مشروع خود به دفاع می پردازند که قطعا این دفاع هردفاعی نیست و این جنگ هرجنگی نیست و رنجی که در مردم در دفاع مقدس متحمل میشوند حتما نزد پروردگار ماجور است در حالی که صرف دفاع از هر چیزی اینگونه نیست .

فرهاد ملاامینی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “جنگ الفاظ یا مفاهیم”

قالب وردپرس