» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

مصاحبه دبیر کل مجمع پیروان مهدی موعود (عج)با خبرگزاری دفاع پرس

«فرهاد ملاامینی» فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به مشکلات حرکت‌های فرهنگی مردمی اظهار داشت: اولین مشکل جریانات فرهنگی مردمی حتما عدم حمایت است. عدم وجود سازمان دهی صحیح برای گروه‌های فرهنگی مستقل که بر آمده از عدم اطمینان نهادهای مسئول بوده نیز مشکلات را زیادتر می‌کند.

وی درباره بحث امنیتی برخی از کارهای فرهنگی گفت: در کشور مشکلات فرهنگی بسیار داریم که برخی از آن‌ها دارای وجوه امنیتی نیز هستند که مسئله‌ی فرق از آن دسته است. اگر بتوان برای گروه‌های فرهنگی شناسنامه‌ای تهیه کرد و سپس آن‌ها را پالایش و دسته بندی نمود و سپس گروه‌ها را با یکدیگر ارتباط داد با هدایت کارهای فرهنگی در حوزه مبارزه با فرق و تحکیم بنیان‌های اعتقادی حتما جواب خوبی می‌گیریم.

ملاامینی حرکت‌های فرهنگی خودجوش مردمی را دفاع مردم پایه عنوان کرد و بیان داشت: حرکت‌های خودجوش فرهنگی در واقع برگشت به متد دفاع مقدس است که در آن دفاع مردم پایه بود.

این فعال فرهنگی در پاسخ به اینکه چرا از فعالیت‌های فرهنگی خودجوش حمایتی صورت نمی‌گیرد، گفت: نگاه به تشکل‌های فرهنگی صحیح نیست بسیاری از جریانه‌ها از ظرفیت افراد فرهنگی و تشکل‌های ایشان برای مقاصد خاص خود بهره‌برداری می‌کنند اگر تشکلی بار سیاسی یا تبلیغاتی نداشته باشد خیلی مورد توجه واقع نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته این نگاه به دلیل عملکرد برخی از مجوعه‌ها فرهنگی هم هست که خودشان موج سواری می‌کنند و به گروه‌های ذی نفوذ این پیام را می‌دهند که ما هم بازیگر عرصه سیاسی و مانند آن هستیم. در واقع در کار فرهنگی کسی نمی‌خواهد سنگ زیرین‌آسیاب باشد.

ملاامینی تاکید کرد: باید عرض کنم کار فرهنگی با کار تبلیغاتی اشتباه گرفته شده است و همه‌ی کار فرهنگی کار تبلیغاتی معنا شده است. در حالی که کار فرهنگی فرایندی پیچیده و طولانی مدت است باید در این این فرایند بتوان فرهنگی را به جامعه تزریق کرد. کار فرهنگی را در اوج می‌توان در فعالیت‌های ائمه شیعه (ع) دید ایشان با تربیت شاگرد و بعد سازمان دهی به شاگردان و نیز تقسیم کار بین ایشان در واقع با نظام سلطه مبارزه می‌کردند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: خلفاء هم عصر ایشان در پی این بودند تا فعالیت مستقیم علیه خود را از ایشان ببینند ولی اینطور نشد. آنها تعجب می‌کردند که مثلا امام هادی (ع) پول‌های فراوان را چرا در راه مبارزه مسلحانه خرج نمی‌کند غافل از اینکه امام هادی (ع) اصلا ایشان را نمی‌دید یعنی مبارزه امام معصوم (ع) با نظام سلطه بود و نه صرفا فرد سلطه گر همین مسئله باعث می‌شود که خانم «اسکاکپول» در تحلیل علل انقلاب اسلامی می‌گوید علل انقلاب‌های روسیه و چین و فرانسه در انقلاب ایران نبود بلکه علت دولت بهره بردار و نیز شبکه بسیج گرایانه اسلام شیعه بود که این شبکه حاصل کار ائمه شیعه است که امام خمینی (ره) توانست با مدیریت این شبکه ضربه سنگینی به نظام سلطه وارد کند که نتیجه‌ی آن را در محور مقاوت می بینید.

وی گفت: در واقع اینطور به نظر می‌رسد که نوعی مبارزه نرم جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای هم به نوعی الگو از فعالیت فرهنگی ایمه معصومین هستش که به اعتراف دوست و دشمن موثر بوده است اما چرا این الگو در عرصه فرهنگی داخلی اجرا نمی‌شود؟ مساله کجاست ؟؟ شاید بشود مسئله را مدیریتی تحلیل کرد یعنی به دلیل کثرت نگاه‌های فرهنگی و نیز نهادهای مسئول کمی اوضاع آشفته به نظر می‌رسد که همین آشفتگی باعث شد مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی سال‌های اخیر مستقیم روی سخن خویش را نهادهای مردمی قرار دهند.

ملاامینی اظهار داشت: البته عرصه‌ی داخلی نیز در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست ما با توجه به نگاه حضرت آقا بسیاری از کسانی را که شاید بعضی از هنجارها را هم رعایت نکنند متعلق به جبهه‌ی خودی می‌دانیم که البته موضوعاتی برای ایشان حل نشده است. ولی این هم دور از نظر نباشد که فشار دشمن در عرصه‌ی فرهنگی بسیار بالاست تا جایی که حتی برخی از عناصر خارج نشین ضد انقلاب را هم به واکنش وا داشته تا یشان هم به مردم هشدار دهند.

این فعال فرهنگی گفت: به نظر می‌رسد تولیدات فرهنگی در داخل کشور با نوعی رانت معرفی، تولید و توزیع می‌شوند، شاید بتوان برای این موضوع مصادیق بسیاری را ذکر کرد. عمده آسیب‌ها این مسئله بی کیفیت بودن محصولات، ضعف در محتوای محصولات سفارسی، ایجاد دلسردی در سایر تولید کنندگان محصولات فرهنگی و هدر رفت منابع مالی و نیروی انسانی در عرصه‌ی فرهنگ است.

وی ادامه داد: قطعاً مخاطب باهوش است وقتی اسم خاصی را در محصول فرهنگی می‌بیند و با تیراژ بالا و محتوای ضعیف مواجه می‌شود متوجه رانتی بودن محصول می‌شود و حتما این مسئله به ذهن او متبادر می‌شود که تولید کنندگان این محصولات هیچ اعتقادی به درونی کردن مفاهیم انقلاب و در بین مردم ندارند وگرنه باید محصولاتی جهت دار و نیز پر محتوا تولید می‌کردند نه محصولاتی که صرفا فانتزی و زیباست.

ملاامینی بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت شیوه گزینش آثار فرهنگی و حتی توجه و بوجه دهی به موسسات فرهنگی تابع شرایط و ضوابط خاصی نیست بلکه بیشتر سلیقه و نیز نام فردی که صاحب اثر و یا مسئول مجموعه فرهنگی است اثرگذاری بیشتری دارد.

این فعال فرهنگی دوری از سیاسی کاری را راهکار و وظیفه وزارت فرهنگ و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این فعالیت‌ها دانست و گفت: جایگزین کردن تعهد انقلابی بجای ارتباطات باندی و در عین حال به وجود آوردن قانونی مدون برای حمایت‌هایی از این دست بدین بیان که باید افرادی فرهنگی که اثار و یا فعالیت‌های ایشان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد بتوانند به این نقد بررسی‌ها اعتراض نموده و از اثر خود دفاع کنند باید وجود داشته باشد.

وی همچنین درباره فعالیت‌های فرقه‌های مختلف در کشور اظهار داشت: حوزه‌ی فرق در واقع عرصه‌ای چند بعدی است که از سویی فرهنگی اعتقادی است و از سویی دیگر امنیتی زیرا فرقه‌ها در واقع تامین کننده‌ی قدرت نرم طرف متخاصم در عرصه‌ی رویارویی با نظام مقابل هستند آن آنگونه که دوستان مطلع در این عرصه می‌گویند فرقه‌های مختلف در سالیان اخیر رشد چشم گیر داشته‌اند.

ملاامینی افزود: باید این موضوع را با دقت مورد توجه قرار داد که فرقه‌ها در ظاهر دارای نام‌ها مختلف هستند ولی از لحاظ خاستگاه و پیگیری اهداف دشمن یک خط واحد را طی می‌کنند. در موضوع بهائیت انگلیس نقش اساسی دارد و در همان بازه همفر جاسوس انگلستان در ایجاد وهابیت نقش کلیدی را ایفا می‌کند و از سویی دیگر در جریان پانترکیسم می‌بیند سه جاسوس انگلیسی با نام‌های دیوید و وامبری و کوهن نظریه پرداز این عرصه به حساب می‌آیند و همین وامبری در اواخر عمر بهائی هم می‌شود.

این فعال فرهنگی درباره نقش انگلیس در ایجاد رژِیم اشغالگر قدس و وجود مرکز بهائیت در این رژیم منحوس نیز گفت: ارتجاع منطقه که در راس آن رژِیم پیلید سعودی قرار دارد از بُعد ائدولوژِیک و هم از بعد سیاسی دست پرورده‌ی انگلیس است اکنون نقش تامین کننده‌ی مالی برای گروه‌های معاند با اندیشه‌ی شیعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بازی می‌کند که می‌شود او را علاوه بر پدرخوانده‌ی تروریست‌ها پدر خوانده‌ی فرقه‌های ضاله نیز دانست.

وی افزود: این سخن بدون پشتوانه نیست زیرا شما وقتی فرقه‌های موجود و هزینه کرد ایشان را رصد می‌کنید متوجه می‌شوید که باید از منبعی قوی تغذیه‌ی مالی شوند. در واقع عربستان و همپیمانان منطقه‌ای او در پی تضعیف کردن بنیان‌ها عقیدتی شیعه و در کل اسلام ضد امریکایی هستند و در عوض می‌کوشند اسلامی سکولار را جایگزین کنند. برای مثال شما افرادی مانند وزیر ارشاد دولت اصلاحات را در میان افرادی می‌بینید که در پی توطئه برای براندازی نظام هستند.

ملاامینی درباره تاثیر فعالیت‎‌های مردمی و انجمن‌های فعال در کاهش اثر فرقه گرایی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم که چند سال اخیر انجام شد ایجاد و تقویت فرقه‌هایی مانند بهائیت کلیسای خانگی عرفان های کاذب و… را اعمالی دانستند که با مطالعه و تدبیر و پیش بینی دشمن در حال انجام است تا دین را در جامعه تضعیف کند.

این فعال فرهنگی افزود: فعالیت‌های گروه‌ها مردم نهاد از سویی لازم است زیرا با توجه به حجم انبوه گروه‌های ضاله و مضله و محدود بودن توان دستگاه‌های ذی ربط لازم است تا مردم نیز همانند دفاع مقدس به دفاع از بنیان‌های اساسی اعتقادات خویش بپردازند اما حتما با توجه خطوط قرمز اعتقادی و امنیتی زیرا عرصه عرصه‌ای چند وجهی که ظرافت‌های خاصی را طلب می‌کند. از سویی دیگر وقتی سخن با بیان صمیمی و برآمده از دل جامعه باشد حتما برای گروه‌های هدف نیز قابل پذیرش‌تر است.

وی درباره علل گرایش به این گروه‌ها عنوان کرد: یکی از علل گرایش به گروه‌های ضاله وجود مشوق‌های مالی از سوی ایشان است که موجب فریب خورد عده‌ای می‌شود البته باید این را نیز در نظر گرفت گروه‌های الحادی و گمراه به سراغ اقشار اسیب پذیر جامعه می‌روند. امروز دغدغه‌ی اول جهان اسلام مسئله‌ی تکفیر است که در گستره‌ی وسیع از جغرافیای جهان و به خصوص منطقه ی غرب آسیا فعالیت می‌کند جهان که عرض می‌کنم به این دلیل است با فعالیت‌های خود موجب گریزان شدن مردم جهان از اسلام می‌شوند و از لحاظ سخت در منطقه موجب کشته شدن مسلمانان باید این را دانست که هر مسلمانی با هر رویکرید که کشته شود به همان اندازی امنیت اسرائیل تامین شده است.

ملاامینی ادامه داد: نباید این نکته را که رهبری نیز بر آن تاکید کردند را فراموش کنیم که داعش و امثال آن یک شاخه از شجره خبیث تکفیر هستند را از نظر دور داشت اگر بتوان تفکر نورانی اهلبیت (ع) و تفسیر ایشان را انسان و جهان را به دنیا ارائه کرد حتما با ریشه‌های اسلام انگلیسی امثال داعش مبارزه بنیادین شده است. در داخل کشور آسیبی نیز در ناحیه رفتن تمامی ظرفیت‌ها برای مبارزه با جریان تکفیر متصور است و آن اینکه سایر فرق می‌توانند رشد کنند که این نیز در نوع خود خطری جدی به حساب می‌آید.

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “مصاحبه دبیر کل مجمع پیروان مهدی موعود (عج)با خبرگزاری دفاع پرس”

قالب وردپرس