» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

دشمن شناسی افراطی

یکی از بهترین و ضروری ترین فعالیت هایی که باید در زمینه ی امور فرهنگی انجام بپذیرد شناخت دشمن و رصد فعالیت های آن است . یعنی باید دشمن را شناخت و فعالیت های او را تحت نظر گرفت و در صورت لزوم نسبت به توطئه های دشمن عکس العمل مناسب را نشان داد.

اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که توجه به فعالیت های دشمن نباید ما را به سمتی ببرد که از جاده تعادل و منطق در این وادی خارج شویم . یعنی دشمن را به اندازه ای قدرتمند معرفی کنیم که برای خودمان یا دیگران این توهم ایجاد شود که دشمن می تواند در تمامی شئون زندگی ما تاثیر بگذارد یا احیانا در حال تاثیر گذاری هم هست .

قرآن کریم در این مورد منطقی دارد که می تواند برای ما کارگشا باشد قرآن شیطان را دشمن انسان معرفی می کند و او را برای انسان دشمنی آشکار قلمداد می کند و به انسان می فرماید وقتی او تو را وسوسه کرد به خداوند پناه ببر اما از سویی دیگر اغوا گری های او را ضعیف معرفی می کند . با این روش در واقع بین دو کفه ی ترازو تعادل برقرار می کند . نه انسان را در غفلت و بی خبری رها می کند و نه اعتماد به نفس مبارزه و شکست دادن شیطان را از انسان می گیرد .

ولی متاسفانه امروزه موجی در جامعه و به خصوص نسل جوان ایجاد شده است که القاء می کند جهان در دست عده ای محدود است و هر اتفاق بزرگ یا کوچکی در دنیا می افتد حتما در اثر برنامه ریزی و تدبیر این گروه است.

غافل از اینکه این طرز تفکر موجب خواهد شد این سوال برای مخاطبان پیش بیاید که افراد آزادی خواهی که در قرون اخیر دست به تغییر و تحول هایی ژرفی در دنیا زدند همگی عوامل این گروه محدود بودند ؟ این شک مخرب می تواند برای کسانی که حتی جنبه ی تقدس دارند نیز پیش بیاید در حالی که نه آن گروه محدود که به ادعای بعضی دنیا را کنترل می کنند چنین داعیه ای داشته اند و نه چنین اسنادی حتی از سوی مخالفان چهره های درخشان قرون اخیر ارائه شده است .

حال کسانی که اینگونه دشمن شناسی را تعلیم می دهند باید این تناقض را حل کنند که اگر اتفاقات درخشان قرون اخیر کار آن گروه محدود نبوده است پس شما چرا اینگونه وانمود می کنید که تمامی یا بیشتر اتفاقات دنیا تحت کنترل این گروه محدود است ؟ و دیگر اینکه اگر این گروه محدود چنین قدرتی را ندارند که مانع از وقوع اتفاقات درخشان و بزرگی که در قرون اخیر اتفاق افتاده و غالبا به ضرر این گروه محدود که به ادعای شما اکثر کنش ها و واکنش های دنیا را کنترل می کنند شوند پس چرا در این حجم قدرت ایشان را تبلیغ می کنید ؟ از سویی دیگر اگر افراد برجسته ی قرون اخیر جزء این گروه محدود یا تاثیر پذیر از ایشان بودند چه سندی در این زمینه دارید ؟

آنچه به نظر می رسد در این میان راهگشا باشد اینکه باید در دشمن شناسی تعادل را رعایت کرد و از سوی دیگر آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که ما گفتمان خودی را بهتر و کاملتر معرفی کنیم. یعنی بجای اینکه مدام بگوییم دشمن چنین و است وچنان، بگوییم ما خود چه داریم و راهکار ما برای اداره ی جامعه چیست ؟ همانگونه که معصوم (ع) در بیانی فرمودند: زیبایی های کلام ما برای مردم بازگو کنید ایشان خود جذب خواهند شد.

بهتر است مبانی اصلی خود را به مردم معرفی کنیم نه جامعه را مرعوب قدرت دشمن کنیم .آنچه درد حقیقی به نظر می رسد نا آشنایی با منابع مادر در معارف اسلامی است .نکته ای که در پیام رهبری به جوانان اروپاو امریکای شمالی زیر مشهود است ایشان از جوانان آن بلاد می خواهند که بی واسطه اسلام را مطالعه کرده بشناسند .

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “دشمن شناسی افراطی”

قالب وردپرس