» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

این مناط صحیح نیست

 

پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در حجه الوداع فرمودند «آگاه باشید !همه افتخارات و بدعت هایی که در جاهلیت بود ه است یا خون یا مال ،همه را زیر این دو پایم قرار دادم و احدی ارزشمند تر از دیگری نیست جز با تقوا آگاه باشید آیا رساندم ؟گفتند آری ،حضرت فرمود خدایا گواه باش . سپس فرمود :آگاه باشید هرربایی که در جاهلیت بود آن برداشته شد و اولین ربایی که برداشته شد ،ربای عباس ابن عبدالمطلب است .آگاه باشید !هر خونی که در جاهلیت بودبرداشته شد و اولین خونی که بر داشته شد خود ربیعه است آگاه باشید! آیا رساندم گفقتند آری »(تفسیر قمی جلد ۱ ص ۱۷۱) علماء اسلام از این سخن رسول الله قاعده ای استخراج کرده اند به نام جَب که مفهوم آن بنا بر روایت شریف این است که اسلام گناهانی را که پیش از ظهورش بوده را بخشیده و بابت آن ماخذه نمی کند و از همین جاست که با استناد به آیه شریفه «مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا یَهْتَدی لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا»«هر کس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده و هر کس بیراهه رفته تنها به زیان خود بیراهه رفته است و هیچ بردارنده‏اى بار گناه دیگرى را بر نمى‏دارد و ما تا پیامبرى برنینگیزیم به عذاب نمى‏پردازیم»(سوره مبارکه اسراء آیه ۱۵) اصل قانونی بودن جرم و مجازات را استخراج می کنند یعنی اگر چیزی در قانون بیان نشده باشد و به عنوان جرم شناسایی نشود نمی توان کسی را بابت آن مجازات کرد این قاعده ی که آن را بسیار مترقیانه نیز می دانند در کشورهای اروپایی دارای مخالفان و موافقانی بود و سرانجام در نیمه دوم قرن ۱۸ میلادی به تصویب رسید ولی آنچه در این میان محل اشکال است اینکه عده ای از اساتید مجرب که از دوستداران اسلام نیز هستند وقتی می خواهند مترقی بودن دین اسلام را نشان دهند می گویند اسلام این قانون را که اروپایی ها در قرن ۱۸ وضع کردند را بسیار پیشتر از ایشان آورده بود یعنی در واقع مناط مترقی بودن این است که اروپاییان چیزی را بفهمند و وضع کنند یعنی سنگ محک انسانی بودن ،مترقی بودن ،پیش گام بودن ایشان هستند و باید با آنها مقایسه کرد این همان مناط غلط است همانطور که گفتیم این قانون در اروپا در زمان تصویب دارای موافقان و مخالفانی بود حال اگر مخالفان پیروز می شدند و نقطه مقابل این قانون تصویب می شد ،دیگر این قاعده ی اسلامی مترقی نبود ؟ یا اگر در قرون آینده نقطه ی مقابل اصل قانونی بودن جرم ومجازات به تصویب برسد این اصل اسلامی دیگر مترقی نیست ؟ به بیانی دیگر حال که اروپاییان قصاص را در قوانین خود تصویب نکرده اند پس قصاص انسانی و مترقی نیست ؟ این جنس از تفکر منحصر به فرهیختگان نیست هرچند مثال بالا به دلیل داشتن مقدمات فقهی و حقوقی مخصوص قشر خاصی از مردم بود ولی این مسئله یعنی مناط قرار دادن اروپاییان و در سطوح مختلف اتفاق می افتد برای مثال چندی است در محافل مجازی موجی ایجاد شده که انیشتین با آیت الله العظمی بروجردی (ره) مکاتبه هایی داشته است و در طی این مکاتبات به اسلام ومذهب حقیه جعفری ایمان آورده ولی این ایمان آوردن را علنی نکرده است سایت آیت الله العظمی بروجردی(ره)نیز این مطلب را بیان داشته است در اینجا نمی خواهیم اثباتا یا نفیا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم بلکه بازخوردهای خاصی را که از این موضوع دیده ایم را مورد توجه قرار می دهیم عده ای نوشته بودند آیا ممکن است کسی مانند انیشتین به چنین نتیجه ای برسد ؟ به بیان دیگر آیا ممکن است کسی با ضریب هوشی بالا مانند انیشتین به سخنان قرآن واسلام ایمان بیاورد ؟ که اگر او ایمان آورده باشد ما نیز ایمان می آوریم . کسانی که اینگونه می اندیشند و می خواهند از ایمان آوردن انیشتین و امثال آن به حقانیت مکتب اسلام پی ببرند هرگز فکر نکرده اند که بزرگانی مانند بو علی سینا ،فارابی ، علامه شعرانی ،خواجه نصیر الدین طوسی ،علامه حسن زاده املی و… بسیاری از بزرگان که دارای ضریب هوشی ها بسیار بالایی نیز بودند نه تنها به کلیات مکتب اسلام ایمان داشتند بلکه به جوانبی که آنرا مستحبات و مکروهات می گوییم نیز اهمیت فراوان می دادند و می دهند ولی کسانی که بحث ایشان رفت نمی خواهند بپذیرند جز اندیشمندان اروپایی و امریکایی در سایر نقاط جهان نیز بزرگانی دیگری نیز بودند که شاید بسیاری از اندیشمندان غرب در جایگاه شاگردی ایشان به حساب می آیند ولی عده ای منتظر هستند تا ببینند که آیا انیشتین اسلام اورده یا نه تا به حقانیت اسلام ایمان بیاورند و این چیزی جز خود باختگی نام دیگری ندارد که ما اندیشمندان خود را نبینیم و فقط وفقط سنگ محک ما برای راستی آزمایی یک مکتب خضوع و خشوع یک اندیشمن اروپایی و امریکایی باشد . قطعا این مناط صحیح نیست .

 

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “این مناط صحیح نیست”

قالب وردپرس