» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

حکومت حضرت مهدی ۲

ویژگیهای افراد زمینه ساز:

بی گمان هر کس نمی تواند زمینه چنین دگرگونی بزرگی را فراهم آورد بلکه کسی می تواند که ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند چنین زمینه ای را فراهم آورند.
افراد زمینه ساز ظهور دست کم باید دارای ویژگی های زیر باشند:

۱_ایمان و تقوا : امام صادق (ع) فرمود:هر کسی که خواسته باشد از یاران قائم (عج) شود باید منتظر باشد و با پرهیزگاری و خوی های پسندیده رفتار کند و زندگی چنین منتظری اگر پیش از ظهور قائم پایان یابد پاداش او همانند کسی است که در دوران دولت آن عزیز می زیسته است(و برای خشنودی وی کوشیده)
و در برخی از توفیقات آن حضرت نیز به این موضوع اشاره شده است:چیزی ما را از شیعیان دور نکرده مگر کارهای ناخوشاید و ناپسندی که از آنها به ما می رسد.
در قرآن کریم در سوره اعراف آمده است:اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه میکردند برکات آسمانها و زمین را بر آنان میگشودیم: یعنی اگر افراد جامعه به خدا ایمان آورند و تقوای او را پیشه کنند همه درهای رحمت و بر کت را از جمله (ظهور امام غایب) می گشودیم.
در نامه ای که امام قائم(عج) به شیخ مفید نوشته آمدا است:((پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری دهید تا از فتنه ای که بر شما روی می آورد نجات بخشیم… و خداوند نور خود را تمام خواهد کرد گرچه مشرکان را خوش نیاید.

۲_ پیشوای هشتم مسلمانان فرموند:همانا فرج پس از ناامیدی می آید و کسانی که پیش از شما بودند شکیباتر از شما بودند. یعنی تا جهان چشم امید به قدرتهای غیر خدایی داشته باشد بطور شایسته و بایسته به انتظار پیشوای دادگستر نایستاده است و فرجی صورت نخواهد گرفت.

۳_ نباید در محیط حل شوند: نباید نومیدانه دست از تلاش و کوشش برای زمینه سازی بردارند و به تدریج به سوی همرنگی با محیط کشیده شوند بلکه باید امیدوارانه در حفظ پاکی و صلاح خویش و اصلاح دیگران بکوشند.
پیشوای چهارم در این زمینه فرمود: ای ابوخالد،همانا مردمانی که به هنگام غیبت او (امام غائب) به امامتش عقیده دارند و ظهورش را انتظار میکشند از مردم همه زمانها برترند. زیرا خدای تبارک و تعالی چنان خرد و درک و شناختی به آنان داده که غیبت پیشوا برای آنان همانند مشاهده او می باشد.
خداوند در آن زمان آنان را همانند کسانی قرار داده که در پیشگاه پیامبر خدا (ص) به نبرد با دشمنان پرداخته اند.آنها پیروان راستین ما و دارای خلوص واقعی هستند و در نهان و آشکار مردم را به دین خداوند عزوجل فرا می خوانند.
آری کسانی می تواند زمینه ظهور امام غایب را فراهم آورند که در زمان غیبت نیز به حضور او در جامعه اعتقاد دارند. و او را در همه جا و همه حال ناظر بر رفتار خویش بدانند. و دارای ظرفیتی پذیرا برای دریافت هدایت همه جانبه پروردگار خود باشند تا رستگار شوند.

۴_تشکیل حکومت های تمهیدی: طبرانی و ابن ماجه :از پیامبر (ص) روایت آوردند که فرمود مردمی از مشرق خروج می کنند و زمینه مهدی(عج) را آماده سازند بنظر می زسد منظور از خروج تشکیل حکومت هایی باشد که شباهت هر چند اندک به حکومت حضرت مهدی دارند.

۵_ همدلی_خود یاری های اجتماعی: افراد زمینه ساز باید علاوه بر خود سازی مراقب حال دیگران نیز باشند و در اصلاح دیگران بکوشند زیرا انقلاب بزرگی که زمینه سازی آن را بر عهده دارند یک برنامه فردی نیست بلکه باید همه عناصر انقلاب در آن شرکت کنند چرا که در یک کار دسته جمعی هیچ فردی نمی تواند از حال دیگران غافل و بدون هماهنگی آنها عمل کند باید هر نقطه ضعفی را در هر کجا که هست اصلاح کند از این رو در روایات ما به هماهنگی این افراد تاکید شده است.
امام صادق (ع): به دیدار یکدیگر بروید زیرا این کار دل های شما را زنده می کند و وسیله یاد گرفتن از احادیث ماست و احادیث ما شما را نسبت به یکدیگر مهربان می سازد، پس اگر به آنها عمل کنید هدایت یابید و نجات پیدا کنید و اگر آنها را رها کنید گمراه و نابود می شوید.
و در توقیعی از امام (عج) می خوانیم اگر خداوند به پیروان ما توفیق همدلی در وفای به عهد می داد مبارکی دیدار ما برای ایشان به تاخیر نمی افتاد و در سعادت دیدار ما با معرفی شایسته و درست شتاب می شد.

۶_اعتقاد کامل قلبی به آرمان های دولت مهدوی:
عبدالحمید واسطی پس از بیان حالت انتظار خود به محضر امام باقر(ع) به امام گفت اگر پیش از قیام قائم عمرم به سر آید چه خواهد شد؟ امام پاسخ داد هر یک از شما از روی اعتقاد حقیقی بگوید اگر قائم آل محمد را درک کنم، او را یاری می کنم همانند کسی که در رکاب آن حضرت به جهاد آمده باشد.
این نیز امر بسیار روشن است که کسانی که عقیده کامل قلبی ندارند نمی توانند در راه پیشوا فداکاری کنند. و در قرآن کریم نیز می خوانیم :آیا گمان کردید داخل بهشت می شوید بی آنکه حوادثی چون حوادث گذشتگان به شما برسد؟ همانهایی که گرفتاری ها و ناراحتی ها به آنان رسید و آنچنان ناراحت شدند که پیامبر خدا و افرادی که به او ایمان آورده بودند گفتند پس یاری خداوند کی خواهد آمد آگاه باشید برای خدا نزدیک است.
این آیه بیانگر لزوم عطش و نیاز واقعی و احساس حقیقی نسبت به رسیدن نجات دهنده است.
امام صادق(ع) فرمود: یاران امام مهدی (عج) مردانی هستند که دل هایشان همانند قطعه ای آهن است هرگز دچار شک و تردید نمی شوند درحق خدا از سنگ سخت تر هستند. اگر به کوهها حمله برند از جای بر می کنند. با پرچم های خویش به هر شهری روی آورند تحت سلطه خود درآورند… و پروانه وار دور شمع وجود امام می گردند و خود را سپر جان او قرار می دهند. شبها را به شب زنده داری سپری می کنند و در سراسر شب نغمه های نماز و ذکر و عبادتشان چون صدای زنبور به گوش می رسد آنها زاهدان شب و شیران روزند و در برابر امام عزیز خود کاملا تسلیم و گوش به فرمان هستند.

فصل ۳

لزوم آمادگی برای عصر ظهور

منتظران مصلح جهانی باید در حال آماده باش کامل برای ایجاد اصلاحات در سراسر جهان باشند. در بسیاری از دعاهای رسیده از پیشوایان معصوم(ع) دعا برای تعجیل در فرج امام (عج)آمده که خود بیانگر آماده سازی جامعه برای ظهور نجات دهنده است، زیرا دعا افزون بر اینکه یاری خواستن از خدای تواناست سبب آمادگی فکری و قلبی می شود و نوعی توجه به وظایف و عهد و پیمان را به دنبال دارد. در دعای عهد می خوانیم: خدایا:ولی خودت را آشکار گردان …. تا این که باطلی را نیابد مگر آنکه آن را نابود سازد و حق را ثابت گرداند.
و در دعای معروف معرفت: نیز پس از بیان شکوائیه بخاطر نبودن نبی و ولی، مشکلات دوران غیبت،فزونی دشمن و کمی دوستان، چنین آمده است:خدایا فرج آن را با گشایشی شتابان برسان. خدایا از تو درخواست می کنم که به ولی خودت اجازه دهی تا عدالت را در میان بندگانت آشکار سازد.
گروهی از شاگردان و پیروان پیشوای ششم (ع) در حضور آن حضرت سخن از ظهور و خروج حضرت قائم (عج) می گفتند آن حضرت با شنیدن سخنان آنان فرمود:کجایید شما؟ هرگز!هرگز!سوگند به خدای او که در انتظارش هستید نمی آید مگر غربال شوید….زیرو رو و بررسی شوید…. خوب و بد از هم جدا شوید…. و از دیگران نومید شوید.
آری:جهان پیش از ظهور باید دست کم به چهار نوع آمادگی برسد تا موفقیت دولت مهدوی تضمین گردد.

۱_داشتن طرحی جامع و عادلانه:
باید طرحی آماده باشد که جامع و عادلانه و قابل اجرا در هر زمان و مکانی باشد و برای همه بشریت خوشی و خوشبختی ببار آورد.و گرنه عدالت جامع و کاملی که یکی از شاخص های اصلی حکومت مهدوی است به وجود نخواهد آمد. و این طرح که از سوی خداوند تنظیم شده و ابعاد و ویژگیهای آن نیز در روایات اسلامی بیان شده است هم اینک در اختیار امام قائم(عج) قرار دارد.

۲_داشتن افراد پایدار و هم اندیش با پیشوا:
زیرا پیشوای دادگستر به چنین افرادی نیاز دارد تا بتواند با یاری آنها به شکل طبیعی و عادی به گسترش عدالت بپردازد و ما برخی از ویژگیهای این افراد را در این مقاله و در بخش زمینه سازان بیان کردیم. و در دعای عهد نیز از زبان یاران او چنین افرادی آمده است.
خدایا:من در صبح همین روزم و همه روزهای زندگیم با او (امام قائم عج) تجدید می کنم پیمان خود و عقد بیعت او را که بر گردن من است که هرگز از این پیمان و بیعت بر نگردم و تا همیشه بر آن ثابت قدم باشم.خدایا مرا از یاران آن بزرگوار قرار ده و از آنان که از او دفاع می کنند و از پی انجام هدفهای او می شتابند و دستوراتش را انجام می دهند و از او حمایت می کنند.

۳_داشتن تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته:
زیرا تشکیل دولت جهانی بدون داشتن امکانات پیشرفته ارتباطات و… کاری ناممکن است.

۴_آمادگی روانی و فرهنگی و اجتماعی:
همانطور که در روایتی از امام هشتم آمده است مردم جهان باید از نظر اجتماعی و از نظام های مادی خسته شوند و از اصلاح کارها به دست دیگران ناامید شوند و از نظر فکری نیز به حدی برسند که از زورگویی و بیداد در مورد یکدیگر دست بردارند.
و در زیارت امام(عج)نیز آمده است:
پس اگر روزگاران به درازا کشد و عمر ها بلند شود جز این نیست که یقینم در باره تو افزون شود و عشق و دوستی ام برای تو زیاد و اعتمادم به تو افزایش یابد، و برای ظهور تو منتظر و آماده و پیوسته مسوولیت پذیر خواهم بود و در این آماده بودنم از انتظار و آمادگی و توانمندی های لازم بر خوردارم و برای جهاد در رکاب و پیشگاه تو چشم به راهم و دیدبانی و رصدهای به هنگام و مناسب انجام می دهد (لحظه شماری می کنم) تا این که بخشش کنم جان و مال و فرزند و اهل و خاندانم را و همه دارایی را که خداوند به من عطا کرده در پیشگاه تو و همه را در راه انجام دستور تو صرف کنم.

پایان
نویسنده: رحمت الله خالقی

فهرست ها عبارتند از:
۱٫اصول کافی ج۱ ص۱۹۸
۲٫ زیارتنامه ی حضرت صاحب الامر مفاتیح ص۷۸۸
۳٫ کمال الربیع ج۲ ص۳۵
۴ .روزگار رهایی ص۶۳۹
۵ .بحار ج۵۱ ص۸۰
۶٫سوره ی حج ۳۸
۷٫غیبت شیخ طوسی ص
۸٫بحار ج۵۲ ص ۳۳۸
۹٫بحار ج۵۲ص۳۲۴
۱۰٫بحار ج۵۲ ص ۳۲۸
۱۱٫منتخب الاثارص۴۳۸
۱۲٫اثبات الهدایهص۸۳
۱۳٫بحار ج۱۳ ص۱۰۶۸
۱۴٫ بحار ج۵۲ص۳۵۸
۱۵٫اصول کافی کتاب الحجه باب الغیبه ح۲
۱۶٫کمال الدین باب ۵۲ ح۲
۱۷٫بحار۵۲ ص۱۴۰ص
۱۸٫احتجاج طبرسی ج۲ ص۴۹۷
۱۹٫بحار ج۲ ص ۶
۲۰٫اصول کافی ج۱ص ۳۳۳
۲۱٫ بحار ج۵۲ ص ۱۲۲
۲۲٫بحار ج۵۳ ص ۱۷۷
۲۳٫روضه کافی ص۸۱ح ۳۱
۲۴٫بحار ج۳ ص۹۶
۲۵٫اصول کافی ج۱ ص۳۷۰
۲۶٫مفاتیح ص۲۸۶

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “حکومت حضرت مهدی ۲”

قالب وردپرس