» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

فلسفه حکومت عدل در سطح جهانی ۲

احتیاج بشر به امداد غیبی:
برخی معـتـقـدند که بشر با پیشرفت علمی و تکنیک و تمدنی که در ظاهر پیدا کرده احتیاج به امداد های غیبی ندارد . ولی صحیح تر این است که : منشاء انحرافات بشر به تنهایی نادانی نیست تا با پیشرفت علم و تکنیک انحرافات برطرف شود، بلکه عوامل دیگری نیز منشاء انحرافات بشر است که نه تنها در بشر امروزی باقی مانده بلکه بیشتر نیز شده این عوامل عبارتند از: غرایز و تمایلات مهار نشده ، شهوت و غضب، افزون طلبی، جاه طلبی، لذت طلبی و بالاخره نفس پرستی و نفع پرستی که در بشر امروز همگی موارد فوق یافت می شود. علم در آغاز عصر جدید زندگی بشر به صورت بزرگترین دشمن بشر در آمده است. علم گرچه چراغ روشنایی است ولی استفاده از آن بستگی به موارد استعمال آن دارد. علم ابزاری برای هدف است نه تشخیص دهنده ی هدف. ویل دورانت صاحب کتاب مشهور لذات فلسفه می گوید :”ما از نظر ماشین توانگر شدیم و از مقاصد فقیر. ( لذات فلسفه بخش دعوت)”.
انسان عصر علم با انسان ماقبل این عصر در اینکه اسیر خشم یا شهوت خود است فرقی ندارد . علم نتوانسته است آزادی از هوای نفس را به او بدهد. علم نتوانسته ماهیت هیتلرها را تغییر دهد بلکه علم دست آنها را درازتر کرده و از شمشیر، بمب هسته ای ساخته است. برتراند راسل در کتاب امیدهای نو میگوید: “زمان حاضر زمانی است که در آن حس حیرت توام با ضعف و با توانی همه را فراگرفته است”. می بینیم به طرف جنگی پیش می رویم که تقریبا هیچکس خواهان آن نیست. جنگی که همه میدانیم قسمت اعظم نوع بشر را به دیار نیستی خواهد فرستاد. اگر انسان براساس علل مادی و ظاهری قضاوت کند، پی می برد که این بدبینی ها بجاست. فقط یک ایمان معنوی و ایمان به امداد های غیبی لازم است تا این بدبینی ها را زایل و تبدیل به خوشبینی کند و معتقد باشد که سعادت بشر در آینده است و انتظار بشر را می کشد. آری شخص تربیت شده در مکتب الهی می گوید: ممکن نیست جهان به دست چند دیوانه ویران شود. او می گوید: درست است که جهان بر سر پیچ خطر قرار گرفته است ولی خداوند همانطور که درگذشته این معجزه را نشان داده و بر سر پیچ خطر، بشر را یاری کرده و از آستین غیب، مصلح و منجی رسانده است، در این شرایط نیز چنان خواهد کرد که عقل ها در حیرت فرو رود.
شهید مطهری (قدس ره) می فرمایند:« این اندیشه، بیشتر از هر چیز مشتمل بر عنصر خوش بینی نسبت به جریان کلی نظام طبیعت و سیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده و ترد عنصر بدبینی نسبت به کار بشریت میباشد.» ( رجوع شود به کتاب قیام و انقلا ب مهدی (عج) ).

ضرورت تحقق حکومت عدل جهانی در این دنیا :
برخی بعداز اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت عدل جهانی می گویند: چه ضرورتی برای تشکیل این حکومت در این دنیا وجود دارد، اگر در عالم آخرت این عدالت در سطح گسترده پیاده شود که حتماً هم چنین خواهد بود هدف و غرض خلقت تامین خواهد شد.
* در پاسخ این اشکال باید گفت:
۱٫ از انجا که هدف از خلقت ، عبادت و رسیدن به یقین و لقاء پروردگار است، باید این حکومت برروی زمین و قبل از انقضای دنیا پیاده شود تا هدف غایی خلقت در برهه ای از زمان پیاده شود.
۲٫ بشر مخلوق است و در این دنیا گرایش فطری به این نوع حکومت دارد، لذا باید برای او در این عالم با مقدماتش فراهم گردد.
۳٫ از آنجا که قسر دائم و اکثری و محال است لذا انسان در این عالم طبیعت باید روزی خود را ببیند که از یوغ بندگی و اسارت ظالمان درآمده و عدالت و انسانیت جای ظلم و تعدی را در سطح گسترده فراگرفته است .
۴٫ تکامل انسان در این دنیا برای او ارزشمند است، نه در عالم دیگر و از آنجا که انسان طبیعتاً و فطرتاً کمال خواه و کمال جو است، باید زمینه ی لازم برای رسیدن کمالی او در سطح گسترده در این عالم فراهم گردد که در عصر ظهور مهدی (عج) این خواسته ی عملی خواهد شد.

نیاز به امام عصر (عج) با توجه به علم و عقل و تجربه :
ممکن است افرادی خیال کنند که در عصر علم و دانش، بشر چه نیازی به امام دارد؟ بشریت روز به روز مستقل تر و کاملتر می شود طبعا نیازمندیش به کمک های غیبی کمتر می شود، عقل و علم تدریجا این خلع ها را پر می کند.
پاسخ: قطعا خطراتی که در عصر علم وتکنیک برای بشریت است به مراتب از خطر های عصر های پیشین بیشتر است . اشتباه است که فکر کنیم که منشای انحرافات بشر همیشه نادانی بوده است انحرافات بشر بیشتر از ناحیه ی غرایز و تمایلات مهار نشده و از ناحیه ی شهوت و غضب است . از ناحیه ی افزون طلبی، برتری طلبی، لذت طلبی، نفس پرستی و نفع پرستی است .آیا در پرتو علم همه ی اینها اصلاح شده و روح عدالت و تقوی و رضا به حق خود و حد خود عفاف و راستی و درستی جایگزین آن شده است؟ یا کار کاملا برعکس است. علم امروزه به بزرگترین دشمن بشر درآمده است. چرا چنین شده است ؟ جواب این است که علم چراغ است ، روشنایی است استفاده از آن بستگی به این دارد که بشر این چراغ را در چه مواردی و برای چه هدفی به کار بندد . بشر از علم همچون ابزاری برای نیل به هدفهای خویش استٿاده می کند . اما هدف بشر چیست و چه باید باشد ؟ علم قادر به بیان آن نیست این کار دین است . زیرا علم همه چیز را تحت تسلط خود قرار می دهد بجز انسان و غرایز او.
ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه بخش دعوت می نویسد: ما ازنظر ماشین توانا شده این و از نظر مقاصد فقیر . این تعریف از انسان عصر ماشین به ما ثابت می کند که انسان عصر علم و دانش با انسان ماقبل این عصر از لحاظ بندگی در دست خشم و شهوت و لذات فرقی نکرده است . علم نتوا نسته است آزادی از هوای نفس را به بشر یاد دهد. علم نتوانسته است…

و من الله توفیق

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “فلسفه حکومت عدل در سطح جهانی ۲”

قالب وردپرس