» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

تغییر تاکتیک یا انصراف ایدِئولوژیک

 

یکی از پدیده هایی که گاهی اتفاق می اقتد تغییر ایدِئولوژیک در بسیاری از افراد یا سازمان هاست اما این تغییر به دلیل عدم پذیرش عمومی و اینکه آن فرد یا سازمان نمی خواهد طرفداران خود را از دست بدهد تعبیر به تغییر تاکتیک می شود. برای نمونه جنبش حماس سند جدیدی را منتشر می کند که در آن مواضع اساسی را مورد بازبینی قرار می دهد و حتی در بند ۲۰ این سند خود تلویحا موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد. این داستان در مورد اشخاص و سازمان ها ی داخلی هم صادق است. افرادی سرشناس که مواضع اصلی خود و آنچه برآمده از ایدِئولوژی ایشان بوده است را تغییر داده اند و طرفدارانشان بجای کلمه استحاله از تغییر تاکتیک سخن گفته اند.اما چرا؟

آیا وقتی جنبشی مثل حماس راه سازش را در پیش می گیرد تاکتیک خود را عوض کرده؟ یعنی اگر کسی که تا دیروز قراربود به مقصدی برود و امروز نه روش رسیدن به آن مقصد بلکه خود مقصد را تغییر داده این  تغییر تاکتیک است؟یعنی تغییر تاکتیک چنین معنایی وسیع یافته  است که بازگشت از اصول را به معنای تغییر تاکتیک بگیریم؟  اگر بخواهم مثال خود را پیگیری نماییم و این سوال را با توجه به سند جدید حماس پاسخ بگوییم و آن جواب را به برخی در داخل سرایت دهیم باید بگوییم این امر حتما  دلیل واحدی ندارد و در کل جمع دلایل در این مباحث کاری بس دشوار است. اما می توان به چند سرفصل اشاره کرد اول اینکه این افراد و گروه ها دچار خطا در محاسبه شدند مثلا حماس شاید فکر می کند که مردم دیگر خواستار مقاومت نیستند و یا حداقل با شدت سابق آنرا نمی خواهند. این پدیده که شاید بنا برارقام واعدادی که به اشخاص و یا سازمان ها منتقل می شود نمی تواند تماما دروغ باشد یعنی کسانی هستند که حقیقتا خسته شده اند ولی شاید این بخش هم مانند مسئله قبل ریشه در اشتباه محاسباتی داشته باشد یعنی مردم و افکار ایشان به نحوی مدیریت شده اند که فکر می کنند هزینه ی سازش کمتر از هزینه ی مقاومت است درحالی که در ببشتر موارد اینگونه نیست. یعنی تجربه نشان داده است که ضعف و فتور در ارکان امنیتی و دفاعی و متمایل کردن هزینه های آن به سایر بخش ها که در ظاهر هم زیر ساختی تر نیز به حساب می آید حتما هر دو بخش را و یا بهتر بگوییم کلیت و موجودیت سیستم را به خطر می اندازد.دوم اینکه اگر عده ای دچار تغییر ایدئولوژیک یا به قول خودشان تاکتیک می شوند شاید از ابتدا اعتقادی به مسیر نداشته اند بلکه شرایط آنان را به آن مسیر کشانده است و حالا که شرایط عوض شده است مسیر و هدف هم باید عوض شود. مثلا یکی از دلایل تغییر موضع حماس را وابستگی مالی به کشور هایی نظیر ترکیه و قطر و.. می دانند البته نمی توان تاثیر گذاری عوامل مادی را نادیده گرفت اما اگر سران یک مجموعه به مسیر خود اعتقادی بنیادین می داشتند حتما می توانستند مسیر جایگزین را بیابند.

باید این را افزود که عضویت به معنای استحاله در جامعه جهانی که حاصل آن پذیرش رژیم اسراییل و امثال آن است در سالهای گذشته برای دولت هایی اتفاق افتاده است که زمانی در مقابل اسراییل بودند دولت هایی که نه وابستگی حماس را داشتند و نه برای این امر تحت فشار بوده اند شاید بتوان دلیل بزرگتری نیز برای برخی تغییر مواضع نیز یافت و آن همان پدیده نفوذ است.  نفوذی که موجب اشتباه محاسباتی در تصمیم گیری ها و قبل از آن در تصمیم سازی ها می شود.

فرهاد ملاامینی

 

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “تغییر تاکتیک یا انصراف ایدِئولوژیک”

قالب وردپرس