» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

بگذارید موافق نباشم

 

دین اسلام آخرین برنامه مدونی است که خداوند رحمان برای هدایت انسان توسط خاتم پیامبران (ص) فرستاده است که این دین از آن رو که باید پاسخ گوی تمامی نیازهای بشر باشد و تمامی شئون زندگی او را اداره نماید دارای ۳ بخش کلی عقاید ,احکام و اخلاق است. اسلام عزیز در همین راستا یعنی جمیع جهات بودن او به حقوق افراد نسبت به یکدیگر و نسبت به خویش و البته نسبت به پروردگارشان پرداخته است. یکی از این حقوق حق همسران نسبت به یکدیگر است. اسلام برخلاف بسیاری از مکاتب که یا انسان بودن زن را به فراموشی سپرده یا زن بودن آن را , زن را انسانی کامل و در عین حال موجودی با قابلیت ها و نیاز های خاص خود می داند. همانطور که می دانیم مدعیان حقوق زن که امروزه با نام هایی مانند فمنیسم و امثال آن خود را معرفی می کنند دستاوردی جز نابودی خانواده ها و دورشدن هرکدام از زن ومرد از فطرت خویش نداشته است . با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم ایران یکی از روش هایی که دشمنان برای ضربه به کیان خانواده های ایرانی برگزیدند مانور بر روی مسئله حقوق زن در اسلام بود در همین راستا متفکران بزرگ اسلامی نیز درصدد برآمدند تا با تبیین جایگاه فقهی و کلامی زن در اسلام این هجمه شیطانی را به عقب برانند لیکن در این میان اتفاقی نا مبارک رقم خورد؛ بیان یکطرفه ی حقوق زن و مراجعه مستقیم و بدون توجه به مباحث اطراف قضیه موجب شد تا اینگونه به نظر بیاید که زنان طبق قوانین اسلام هیچ وظیفه ای در زندگی ندارند و هر عملی از ایشان صادر می شود  لطف محض است حال موضوع هرگز اینگونه نیست و دین ساختاری بی منطق و احمقانه ندارد همانگونه که امام علی (ع) در مورد معرفی اعلام التقی در نهج البلاغه ایشان را که همان اهل بیت پیامبر هستند را افرادی به دور از بی منطقی و حماقت معرفی می نماید « ْ أُولَئِکَ مَصَابِیحُ الْهُدَى وَ أَعْلَامُ السُّرَى لَیْسُوا بِالْمَسَایِیحِ‏ وَ لَا الْمَذَایِیعِ الْبُذُر[۱]»«آن مومنان چراغ های هدایت و نشانه های شب زنده داری هستند مفسده بر انگیز تمام و عیب شایع کن , احمق و بی منطق نیستند »

 

برای تبیین موضوع باید مطالبی را عرضه داشت درست است که فقه به ما می گوید زنان در خانه هر آنجه انجام می دهند مستوجب دستمزد هستند ولی این را احکام فقه می گوید که اگر قرار باشد هرچه احکام می گوید به منصه ی ظهور گذاشته شود باید بر تعدد زوجات هم صحه بگذاریم؛ درحالی که جامعه اسلامی ما این عمل را در رسانه ملی و… علنا خیانت معرفی می کند و در بسیاری از موارد این عمل را که معصوم (ع) هم مرتکب  شده است و بسیاری از امامان ما حاصل ازدواج مجدد پدرشان , معصوم خویش هستند را مساوی با خیانت قلمداد می کند. امامانی که وقتی از همه جا رانده و مانده می شویم به درگاه ایشان پناه می بریم  . براستی چگونه این تناقض قابل توجیه است؟که ما از کسانی کمک می خواهیم که عملا آنها را مرتکب خیانت می دانیم خیانتی که دارای قبح ذاتی است. از این موضوع بگذریم . پس به آنچه فقه می گوید در تمام جهات عمل نمی شود . در حالی که ما آن حقوق مذکوره برای خانم ها را محفوظ می دانیم می خواهیم بگوییم زندگی زناشویی صحن دادگاه نیست که هرکس حقوق خود را به میدان بیآورد و بگوید فلان کار وظیقه من هست و فلان چیز حق من . هرگز اسلام اینگونه نگاه نمی کند زیرا این نگاه بنیان خانواده را نابود می کند خانواده محل گذشت کردن,چشم بستن ,عفو کردن و مهربانی است. همانگونه که قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ[۲]»«اى کسانى که ایمان آورده‏ اید در حقیقت برخى از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمایند از آنان بر حذر باشید و اگر ببخشایید و درگذرید و بیامرزید به راستى خدا آمرزنده مهربان است»

پس مرد زن دوم یا موقت نمی گیرد تا همسرش آزرده نشود.(بنابرعرف) و زن بابت اعمال منزل چیزی طلبکار نیست راستی فراموش کرده اید وقتی رسول خدا (ص) کارها را میان علی(ع) و فاطمه(س) تقسیم کرد و کار منزل را به زهرا(س) واگذار کرد. برای یادآوری ماجرای تسبیحات حضرت زهرا و علت آموزش آن توسط پیامبر (ص) به ایشان را می آوریم. شیخ صدوق می‏گوید: «از حضرت امیر مؤمنان روایت شده که آن حضرت به مردی از «بنی سعد» فرمود: آیا می‏خواهی از خودم و فاطمه برایت سخن بگویم؟!
حضرت فاطمه در خانه‏ ی من بود. او با مشک آب، آنقدر آب آورد که بند مشک در بدن او اثر کرد، آن قدر با آسیاب دستی کار کرد که دست‏هایش تاول زدند، آنقدر خانه را جارو زدند که لباسهایش تیره رنگ گردید و آنقدر زیر دیگ ،آتش روشن کرد که لباسهایش سیاه رنگ شد.
من به او گفتم: کاش نزد پدرت رسول خدا(ص) می‏رفتی و از او خادمی درخواست می‏کردی؟تا آن خادم عهده ‏دار اینکارها می‏شد. فاطمه(س) نزد پیامبر رفت. وقتی بر پیامبر(ص) وارد شد دید عده ‏ای با پیامبر گفتگو می‏کنند. از شرم و حیا چیزی به پدرش نگفت و برگشت.

پیامبر(ص) از آمدن فاطمه فهمید که با ایشان کاری دارد. فردا صبح زود پیامبر(ص) به خانه ما آمد .آن حضرت سلام کرد. جواب دادیم و گفتیم: علیکم‏ السلام یا رسول الله! بفرمائید.
آن حضرت آمد نشست و فرمود: دخترم فاطمه! دیروز چه کار داشتی که نزد من آمدی؟
فاطمه شرم کرد که جواب بگوید. من جواب دادم و گفتم: آنقدر آب آورده که بند مشک در بدن او اثر کرده، آن قدر آسیاب‏ دستی چرخانده که دستهایش تاول زده، آنقدر خانه را جارو زده که لباسهایش تیره گردیده و آنقدر آتش زیر دیگ روشن کرده که لباس‏هایش سیاه گردیده است، من به او گفتم که کاش نزد پدرت می‏رفتی و خادمی درخواست می‏کردی.

پیامبر اسلام(ص) فرمود: آیا نمی‏خواهید چیزی به شما یاد بدهم که از خادم بهتر است؟! هنگامی که می‏خواهید بخوابید، ۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «الحمدللّه» و ۳۳ بار «سبحان الله» بگوئید. فاطمه گفت: از خدا و پیامبر خدا راضی شدم.[۳]»

در این روایت پیامبر می توانست به حضرت فاطمه(س) بگوید تو وظیفه نداری کار کنی علی(ع) باید خادم یا کنیز بگیرد یا خودش کار کند ولی نفرمود چرا؟ چون خانواده محل این سخنان نیست و خانواده صحن دادگاه نیست. از طرفی جامعه ما که مرد یا زن یا هردو چند وعده کار می کنند تا ابتدائیات زندگی را فراهم کنند آیا بدهکار بودن دائم مرد و القاء این حس که تو هرچه کنی وظیفه ات است ولی طرف مقابل هرچه کند لطف می باشد کمکی به وضع ما می کند ؟ آیا اگر جوانی این را بشنود حاضر است در روز چند وعده کار کند زیر بار مهریه و…برود و در آخر هم بدهکار باشد؟ در حالی که انواع لذت ها در بیرون فراهم است و لازم هم نیست تعهدی بدهد. این گونه پرداختن به مباحث دینی یعنی ناقص گفتن حقایق دینی حتما آسیبی بیشتر از آنچه ما آنرا اصلاح می پنداریم دارد. گاهی سخنی می گوییم که اسلامی است ولی تمام اسلام نیست و همین تبلیغ ناقص دین بسیاری را بدبین می کند زیرا دین را بی منطق و صرفا امری ذهنی معرفی می کند .  

فرهاد ملاامینی



[۱] نهج البلاغه خطبه ۱۰۳٫

. [۲]  سوره تغابن آیه ۱۴

۳٫من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص ۲۱۱، ح ۳۲، چهار مجلّدی. این حدیث به صورت تقطیع شده در وسائل، ج ۴، ص ۱۰۲۶، ح ۲، باب ۱۱، ازابواب تعقیب آمده است. بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۲۹ عین این حدیث را از علل الشرایع آورده است

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “بگذارید موافق نباشم”

قالب وردپرس