» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

قیاسی مع الفارق یا مغالطه ای شیطنت آمیز

 یاداشتی که یکی از روزنامه ها منتشر شده بود را با عنوان مسئله حجاب مطالعه می کردم که متوجه قیاسی مع الفارق و یا در واقع مغالطه ای شیطنت آمیز شدم . نویسنده ی یادداشت ابتداء نوع برخورد با مسئله ای قتل و مسئله ی نماز را بایکدیگر مقایسه کرده بود و دراین مقایسه به این نتیجه رسیده بود که با اینکه نماز امری مهم است و در اهمیت آن شکی نیست ولی با کسی که نماز نمی خواند برخورد پلیسی و امنیتی نمی کنند . زیرا نماز امری عبادی است که ضرری به امنیت اجتماعی نمی زند پس با آن برخورد امنیتی نیز نمی شود . در واقع نویسنده حقی را که خداوند ولی دم را دربنا بر آیه «وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا»«و نفسى را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید و هر کس مظلوم کشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏ایم پس [او] نباید در قتل زیاده‏روى کند زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است»(سوره مبارکه اسراء آیه ۳۳) درآن سلطان یعنی صاحب تسلط معرفی می کند را، با حقی که جنبه حق الله و حق و نفس دارد مقایسه می کند و پس از این مقایسه ی عجیب که به شبه افکنی شبه تر است تا مقایسه، درصدد بر می آید تا اثبات کند مسئله ی حجاب مسئله ای است شخصی و فرهنگی و برخورد با آن لازم نیست در واقع اصلا مقایسه ی قتل با نماز برای اثبات این موضوع بوده است، که حجاب نیز امری فردی است و نباید با آن برخورد کرد ،ولی حتما اینگونه نیست .امر حجاب و پاکدامنی امری است که دامنه ی آن فراگیرتر از فرد است و جامعه را با خود درگیر می کند واین موضوع حتما مورد تائید هر عقل سلیمی است .نویسنده سوال می کند آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم می‌زند یا یگ گزاره دینی در خطر قرار می‌گیرد؟ باید در پاسخ به ایشان گفت گزاره ی دینی ای به خطر می افتد که حتما بار اجتماعی دارد و نظم و امنیت جامعه را به خطر می اندازد و دشمنان برای ایجاد بی عفتی و سوق دادن اقشار مختلف جامعه به سمت فساد جنسی که بنا بر روایات ما از نگاه به نامحرم که تیری از تیر های شیطان است آغاز می شود، هزینه های گزافی را اعم ساخت فیلم های مبتذل و استخدام عناصر خود فروخته برای تبدیل شدن به مدل در خیابان ها و …. انجام می دهند. برای روشن شدن نقش اجتماعی حجاب می توان به خاطرات مستر همفر و نیز به تاریخ اندلس و از بین بردن تمدن اندلس با انتشار بی عفتی مراجعه نمود .

نویسنده یاداداشت اصرار دارد که حجاب را با نماز یا سایر عبادات مقایسه کند . حجاب امری است که در دسته ی واجبات توصلی قرار می گیرد یعنی واجباتی که در ایشان قصد قربت و قصد عبادت داشتن لازم نیست یعنی باید فرد مسلمان خود را نامحرم بپوشاند و دراین پوشاندن نیز نیت عبادت لازم نیست پس از همین جا متوجه می شویم حجاب امری اجتماعی است زیرا شارع مقدس ایجاد آن و را از مکلفین خواسته است .در حالی که نماز و روزه که ایشان سعی در یکی معرفی کردن آنها با حجاب دارند جز واجبات تعبدی هستند که حتما باید قصد قربت و نیت عبادت در ایشان لحاظ شود پس از لحاظ جنس واجب این امور با هم قابل مقایسه نیستند و اصلا قیاسی که ایشان می نمایند اصلا در مذهب حقه ی جعفری راهی ندارد زیرا قیاس در فقه باطل است .مانند جایی که بگوییم نماز مهمتر است یا روزه و جواب حتما نماز است، پس چرا خانم ها پس از دوران عادت ماهیانه نماز را قضا نمی کنند ولی روزه را قضا می نمایند؟ آیا این به معنای مهمتر بودن روزه نیست؟ جواب سوال منفی است بلکه نماز دارای اهمیت بیشتر است ولی ما در احکام توقیفی هستیم یعنی به نص آیه و روایت مراجعه می کنیم وحکم را از ان استخراج می نماییم نه از روش هایی مانند قیاس که أول من قاس هو الشیطان.

 

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “قیاسی مع الفارق یا مغالطه ای شیطنت آمیز”

قالب وردپرس