» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

دو گونه بودن حکومت حضرت مهدی(عج) ۲

بسم الله الرحمن الرحیم

بدون شک حضرت مهدی(ع) دو گونه غیبت دارند و این از عقاید روشن مذهب شیعه و بلکه از مسلمات و بدیهیاتی است که تردید بردار نیست.برخی از دانشمندان اهل سنت نیز در این مسئله با شیعیان همفکری دارند. در متون مذهبی هر دو گروه شیعه و سنی روایاتی در این باره بیان شده است.
سید برزنجی از اباعبدالله‌حسین(ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود: «برای صاحب امر(حضرت مهدی(ع) ) دو غیبت است که یکی از آن دو به قدری درازا کشد که برخی گویند وی مرده است و گروهی گویند او از بین رفته است. بر جایگاه و محل سکونتش نه از اولیاء و نه از دیگران آ گاه نیست بجز آن کس که عهده‌دار کار‌های شخصی آن حضرت می‌باشد.
و نعمانی در کتاب خویش از اسحاق بن عمار آورده است که وی گفته است: از جعفر بن محمد الصادق(سلام الله علیه)شنیدم که می‌فرمود:« برای قائم دو غیبت است که یکی طولانی و دیگری کوتاه است. در یکی جایگاه حضرت را فقط شیعیان مخصوص می‌دانند و در دیگری مکانش را جز خدمتگذار ویژه‌اش کسی نمی‌داند. »
از حضرت باقر(ع)نیز روایت شده است: “برای قائم دو غیبت است که در یکی از آنها چنین گفته می‌شود که آن حضرت از بین رفته و معلوم نیست در کدام دره‌ای به سر می‌برد.”
غیبت کبری زمانی است که با پایان پذیرفتن غیبت صغری آغاز می‌شود. در سال ۳۲۹هجری حضرت مهدی(ع) پایان سفارت و نمایندگی(نیابت خاصه) و شروع غیبت تامّه را رسماً اعلام نمود و چنین فرمودند: که ظهوری مگر به اذن خداوند عزّوجّل نخواهد بود. و این دورانی است که با ظهور نورانی آن حضرت پایان می‌گیرد و انسانیت با او سعادت می‌یابد .حضرتش از تاریکی‌ها به روشنایی‌ بیرونش آورد و زمین را همانگونه که از ستم و بیداد پر گشته از عدل و داد پرسازد.
ویژگی‌های دوران غیبت کبری:
اسلام و مسلمین در دوران فترت در شرایطی بس دشوارتر از تمامی دوران زندگی خود، بلکه دیگر پیروان ادیان آسمانی به سر می‌برند و با در نظر گرفتن ویژگیهایی که بر‌خواهیم شمرد این دوره را می‌توانیم دشوارترین دوره‌ی زندگی بشریت در گذشته و حال بشماریم.
نخستین ویژگی: قطع ارتباط کلی :
این ویژگی که به صورت همه جانبه تمام دوره غیبت کبری را فراگرفته و مهمترین خصوصیت آن اینست که:مسلمین بکلی از پیشوا و رهبرشان بریده بوده،راهی به دیدار و آشنایی و بهره‌برداری از گفتار و کردار آن حضرت ندارند-نماینده و سفیر خاصی نیست و از آن حضرت پیامی نمی‌شنوند و نامه و سفارشی از سوی آن حضرت آنگونه که در دوران غیبت صغری متداول بود نمی‌بینند. چرا که در این دوره فتری که تاریخش را می‌نویسیم،تمامی اینگونه ارتباطات بطور کلّی قطع شده است.تفاوت آن با غیبت صغری در این است که در آن دوره نمایندگانی از جانب حضرت وجود داشتند و بیانات از سوی ایشان صادر می‌شد. ولی در این دوره نماینده‌ای خاص وجود ندارد.
ویژگی دوم: حاکمیت ظلم و جور در زمین :
خصیصه‌ی دوم،سیادت و حاکمیت ظلم و جور در زمین است.بدین معنی که اسلام با آن نظام عادلانه‌اش از جوامع بشری رخت بر‌می‌بندد و جای خود را به انحرافات و بیراهه رویها و ستمها و جنگهایی که امروزه بشریّت به خود می‌بیند می‌دهد.
ویژگی سوم: شدّت و وضوح امتحان الهی :
بطور کلی هر انسانی در این دوران با سه لغزشگاه مواجه می‌شود که دین و دنیای او را تهدید می‌کند و فداکاری و از خود‌ گذشتگی و نیروی اراده‌اش می‌تواند سعادت و آینده نیکو و پیروزی و موفقیتش را در آزمون خداوندی تضمین کند.
لغزشگاه نخست :
این لغزشگاه، آن خواسته‌ها و تمایلات طبیعی است که آدمی جویای تامین آنهاست و فریاد این کششها جز با اشباع کامل،خاموشی نگیرد.این تمایلات سیری و اشباع را از راهی که باشد خواهانند و برای صاحب خویش طریق مشروع را بطور خاص معین نمی‌سازند و بلکه ممکن است عنان وی را نیز بگسنند که در نتیجه آنچه را از قوانین و عادات مرسومه و احکام دین و محدود پیش رو دارد،نادیده انگارد.
لغزشگاه دوم :
لغزشگاه بعدی رویارویی انسان است با انواع و اقسام فشارها و کینه‌ها و دشواریهایی که در راه حقیقت و ایمان با آن مواجه می‌شود و برای مبارزه با آنها به از خودگذشتگی و نیرومندی اراده نیازمند است.
ادامه دارد…
نگارنده امیر خزایی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “دو گونه بودن حکومت حضرت مهدی(عج) ۲”

قالب وردپرس