» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

چه کسی عمل غیر اخلاقی انجام داده است ؟

چندی است یکی از اعضای شواری شهر به واسطه ی رایی که در موردانتخاب شهردار تهران به صندوق اخذ رای انداخته است موضوعی نسبتا چالش برانگیز برای طیف های سیاسی شده و هر کدام دیگری را به بی اخلاقی ، دیکتارتور بودن و …. منسوب می کنند ولی باید این را فارق از نگاه سیاسی که اصلا خود را دارای آن نمی دانم نیز بررسی نماییم اولا باید مشخص شود که اخلاق یعنی چه ؟ دیکتاتوری یعنی چه ؟ یعنی هرکدام چه معنایی می دهند و گویندگان آن ها نیز از بیان این الفاظ به چه چیز می خواهند برسند در معنایی واژه اخلاق علماء بحث های مفصلی داشته اند که اهل فن به خوبی از آنان آگاه هستند. ولی در میان عوام نیز این بحث وجود داردو در محاورات کرارا شندیده می شود که فلان عمل اخلاقی بود یا فلان عمل دور از اخلاق است یعنی آنچه واقعیت است اینکه توده ی مردم از اخلاق یک تصور نزدیک به هم دارند یعدی از اخلاق گرایی و آنچه به عنوان خلق حسن مورد تائید اسلام عزیز است چیز جز وفای به عهد نیست برای اثبات این مدعا می توان به آیاتی مانند آیه اول سوره مبارکه مائده اشاره کرد که می فرماید « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»«اى کسانى که ایمان آورده‏اید به قراردادها[ى خود] وفا کنید »
شدت نفوذ اینگونه از آیات و روایات به عهدی است که تمامی فقه ما را تحت تاثیر قرار داده است ولی باید گفت بیشترین عهدی که در قرآن کریم مورد تاکید است عهد با خداست یعنی انسان اول مکلف است که با عهد و میثاق خود با خداوند پایبند باشد و بعد هر عهد و پیمانی که مخالف آن نیست را بپذیرد و انجام دهد که این مطلب در قانون نیز جای دارد یعنی کسانی که قراردادی را منعقد می کنند اگر این قرارداد خلاف شرع باشد و حتی خلاف قانون باشد که میثاقی بالادستی به حساب می آید باطل است. حال باید سوال کرد اگر کسی در حزب یا گروهی عضویت داشته باشد آیا باید به دلیل عضویت در یک و حزب و جناح باید تعهدات خود را نسبت به خداوند که تعهدی از انسان مبنی بر عدم پرستش نفس و شیطان گرفته است و انسان را مکلف کرده که فقط او را بپرستد یعنی در تمامی شئون زندگی او را حاکم ببیند و برخلاف وجدان و قیام بینه حکم نکند را رها نماید و به تعهد حزبی پایبند باشد یعنی انسان باید تعهد بالا دستی را فراموش کند و به تعهد فرودستی پایبند باشد ؟ آیا کسانی که این فرد سیاسی را در لیست خود جای دادند به تشخیص او معتقد نبودند ؟ آیا احزاب ما فقط عروسک خیمه شب بازی می خواهند ؟ مگر نه این است که اصولگرا و اصلاح طلب هر دو در پی اعتلای ایران اسلامی هستند پس چگونه است وقتی شخصی که تا دیروز کارشناس و صاحب نظر بوده و در لیست هم جای داشته امروز نباید حق اظهار نظر داشته باشد ؟ شاید کسانی بگویند این فرد به دلیل بودن در لیست فلان دسته رای آورده است .بازهم چیزی عوض نمی شود فلان دسته جز این حکومت است و برای این نظام کار می کند ،کسی را هم وارد شورا کرده است این فرد اتفاقا باید بنا بر مرام نامه این جریانات که حتما پیشبردن کشور هم در آن ذکر شده است و جزء اهداف است باید که کسی رای دهد که به نفع کشور تشخیص می دهد.
ناشکیبی از کسانی که عمر خود را در عرصه سیاست صرف کرده اند بسیار بعد است و در ضمن حتما باعث شکست و سرخوردگی در میان کسانی خواهد شد که از ایشان دفاع می کنند نتیجه این ناشکیبی ها ایجاد فتنه ی ۸۸ بود که شاید اگر طرف شکست خورده با تامل بیشتری حرکت می کرد و موجب نمی شد که آشوب های خیابانی پدید آید به احتمالی امروز در مسند ریاست جمهوری می نشست ولی صد حیف که درود ها بر صدای مخلف چیزی جز شعار نیست .

حجت الاسلام ملاامینی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “چه کسی عمل غیر اخلاقی انجام داده است ؟”

قالب وردپرس