» آخرین مطالب :
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:

عاشورا مسئله نوسازی اجتماعی

نچه در این کوتاه سخن مورد توجه است نگاهی به امام حاضر حجت بن الحسن العسگری (عج) و اینکه او نیز مانند جدش امام حسین (ع) برای اصلا ح امور امت اسلا م و تمام بشریت قیام خواهد کرد.امام مهدی (روحی فداه) آخرین امام از سلا له پاک نبوی است که ذخیره خداوندی برای اصلا ح امور است لیکن توجه به زمینه سازی برای ظهور آن منجی واپسین امری است که کمتر مورد عنایت طبقات مختلف جامعه اسلا می قرار می گیرد درواقع ما موقعیت خود را نسبت به امام زمان (عج) خود تعیین نکرده ایم هنوز متوجه این اصل نشده ایم که باید دشمن جدید را مورد بررسی قرار دهیم دشمنی که با سلا ح روز به جنگ عقیده مهدوی آمده است و هدفی جز تخریب دونگاه عمده تفکر ناب اسلا می ندارد.
این تفکرات عبارتند از:
۱) نگاه سرخ حسینی:
امام حسین (ع) می فرمایند: خروج نکردم جز برای اصلا ح امور امت جدم و عمل به سیره جدم و پدرم همانطور که در شعاعی از این دیدگاه محرز است نگاه امام نگاهی مصلح گونه به دردهای اجتماعی است که این اصلا ح و جهد به سلم به صورت نظامی و جنگ با ادوات حرب دوران آن امام معصوم (ع) بروز می کند و شیعیان آن حضرت به حقیقت با درک صحیح وضعیتی که در آن بوده اند و اعتقاد راسخ به دیدگاه سرخ حسینی، جان خود را در طبق اخلا ص نهادند وتبعیت از امر مولی نمودند آنچه در این راستا بسیار مهم است بی ارزش انگاشتن جان، مال فرزندان و… برای حفظ و حراست از کیان دین مبین و شریعت ناب محمدی (ص) است که به شهادت تاریخ موفق نیز بوده است و باعث ایجاد قیام هایی بعد از حماسه کربلا شده است مانند قیام توابین، قیام مدینه و قیام مختار ثقفی و… هم اکنون نیز حرکت حسینی سرمشق برای سایر آزادی خواهان است یا به اصطلا ح امروزی این قیام ریل گذاری برای انجام قیام های بعدی توسط اشخاص دیگر گردد. البته این مسئله قابل انکار نیست که قیام های انجام شده از لحاظ شکل و محتوی بسیار با قیام حضرت سیدالشهداء تفاوت داشتند.
داشتند که امام (ع) سرمشق است و دیگران باید سعی کنند مانند سرمشقی کار خود را انجام دهند که البته همیشه مانند سرمشق نمی شوند و شاید نزدیک آن هم نشود. در هر صورت قیام حسینی بهترین نمونه برای تحقق و اعتلا ی آزادی نوع بشر از سلطه جباران و مستکبران بود و همین مسئله دشمن را به هراس می اندازد زیرا اگر ما درمسیری که حسین بن علی (ع) به ما می نمایاند گام برداریم آزادی خود را به هیچ چیز نخواهیم فروخت و لذا هیچ جبار ی قدرت استیلا بر جامعه ما را نخواهد داشت و این خود عین اصل امر به معروف و نهی از منکر است که تنها راه اصلا ح نوسازی اجتماعی است و به قول معصوم (ع) اگر این فریضه به فراموشی سپرده شود ناشایستگان جامعه بر خوبان آنها مسلط می شوند و اگر خوبان دعا کنند دعایشان مستجاب نمی شود.
باتامل در این زاویه به نظر می رسد آنچه برای اصلا ح جامعه اهمیت حیاتی دارد عامل بودن یکایک افراد جامعه است هم به صورت اصلا ح فرد و هم جمعی که با یکدیگر ارتباط ناگسستنی و تنگاتنگی دارند و بهترین شاهد بر این مدعا سخن امام امت (ره) است که به درستی فرمودند شما خود را اصلا ح کنید جامعه اصلا ح می شود و آنچه موجب ترس دشمن از اسلا م و اصول حسینی می شود نوع تفکری است که حسین بن علی (ع) داشت امام حسین (ع) در خطبه روز عاشورا سپاهیان عمربن سعد را به تفکر و تدبر فرامی خواند این جنبه تفکر حسینی است که مردم را به تدبر فرامی خواند و مردمی که تدبر کنند مطالبه گر می شوند و زمانی که مردم مطالبه گر شدند هرگز جابرین و مستبدین نمی توانند بر آنها حکومت کنند.
۲) نگاه سبز مهدوی:
دیگر عمود استواری که دشمن را از تفکرات اسلا می به هراس می اندازد نگاه غایت گرایانه مهدوی است. این نگاه سبز که جهان را پیش روی جامعه انسانی سبز جلوه می دهد و نه مانند نگاه مدرنیسم و پست مدرنیسم که فقط روابط را بر پای نزاع و خصومت معنا می کنند.دیدگاه سبز مهدوی نگاهی به جهان از سر عطوفت و مهرورزی است یعنی رعایت دکترین اسلا م ناب در تمامی شئون اجتماعی اعم از مسائل سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و… برای نمونه، اسلا م در حوزه نظام اقتصادی راهکارهایی ارائه کرده است نظیر اینکه ربا را حرام نموده، خمس و زکات را برای تعدیل وضعیت اقتصادی و نیز برای حفظ تعادل در معیشت جامعه واجب نموده است مصارف هرکدام را به صورت مجزا بیان کرده است.
اگر ما جامعه ای داشته باشیم که تقوا در آن فضیلت معنا شود و دانش عامل تعامل میان افراد شود و دانشمندان هدایت امور جامعه را دردست گیرند می توان تصور کرد که ما با چگونه جامعه ای روبرو خواهیم بود پس عمل به دکترین اسلا م و نگاه غایت گرایانه مهدوی دشمن را به هراس می اندازد و اکنون که بعضی ها بر طبل جدایی دین از سیاست و شئون اجتماعی می زنند زمانی که ما دین را مثله نموده و قسمت هایی را که برای اداره جامعه به عنوان راهکار بیان شده است را کنار بگذاریم درواقع اصل و پایه دین را کنار گذاشته ایم زیرا دین آمده است تا ما به طریق آن سعادت دنیوی و اخروی خود را تامین کنیم ولی همانگونه که در آغاز سخن اشاره شد، بسیاری از ما هنوز این مسئله ای را که باید برای به تحقق پیوستن قیام مهدی موعود (عج) تلا ش کنیم و مقتضای دشمن روز و چگونگی مبارزه با آن را آموزش ببینیم احساس نکرده ایم واقعیت اینست امروز دشمنان سابق با آن شکل و شمایل وجود ندارند حرب آنها متفاوت شده است ولی اصل دشمنی پابرجاست همانگونه که در مورد سفیانی که از دشمنان امام زمان (عج) است می گویند ممکن است از نوادگان ابوسفیان آن دشمن دیرینه اسلا م باشد و شاید هم نباشد ولی حد مسلم آن است که این شخص همان تفکرات ابوسفیانی و همان تکبر فرعون گونه را دارد سایر دشمنان اسلا م مانند صهیونیسم نیز از این قاعده مستثنی نیستند یعنی اینها شمر و خولی های دوران ما هستند ولی نه با شمشیر و سلا ح بلکه با تفکر وارد میدان شده اند البته هرجا هم که بتوانند از کشتن ،غارت گری و اعمال این چنین روی گردان نیستند ولی بیشتر توان خود را برای آسیب رسانی عقیدتی و ایجاد ناتوی فرهنگی گذاشته اند پس بر ما مسلمانان امروز واجب است که امام زمان (عج) خود را بشناسیم با بصیرتی بالا پای در لگام جهادی بگذاریم که دشمن نمی خواهد امروز گسترش نهضت کتابخوانی و وسعت بخشیدن به نهضت نرم افزاری و جنبش تولید علم وظیفه ای است که برای هر مسلمانی حکم جهاد را دارد.

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “عاشورا مسئله نوسازی اجتماعی”

قالب وردپرس